‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 9 Ogos 2010

Kembali terkenang kisah anak-anak 1980-an

Entah macam mana satu hari itu maza terima satu email dari kengkawan yang best-best lagi hangat. Al kisah bermulalah email itu mengembalikan nostalgia maza perihal kehidupan zaman kanak-kanak maza yang lampau (macamlah amat sangat lamanya, kan? hehehe).

Tersenyum sendirian setelah melihatkan beberapa gambar yang pernah mewarnai hidup tubuh kerdil maza ini, lalu maza titipkan sebahagian darinya untuk berkongsi dengan kengkawan di sini pula.

Dulu-dulu kalau mahu membaca cerita novel yang bersifat takut lagi real, maka bacalah siri novel Bercakap Dengan Jin, penulisnya Tamar Jalis. Begitu saga sekali cerita ini mengalahkan novel/wayang Twilight Zone saga itu.


Kalau difilemkan menggunakan kaedah teknologi yang terkini dengan teknik 3D, rasanya cerita 'Bercakap Dengan Jin' mampu menewaskan Twilight Zone saga yang menjadi kegilaan kaum hawa.

Soalnya, mampukah kita memiliki hero setampan si vampire yang handsome dalam cerita Twilight Zone penuh dengan kelentong itu? hmmm....


Antara mata pelajaran yang maza kurang gemar ialah mata pelajaran ilmu kesihatan. Aduhai, bila tiba giliran subjek ini, cikgu yang mengajar mata pelajaran kesihatan akan memeriksa kuku, rambut dan juga kutu. Yang tak best-nya, sesiapa yang gagal memotong kuku dan berambut tak ikut speksifikasi akan dihukum jam itu juga.

Setakat kena berdiri di atas kerusi, sudah tebal sangat kulit muka ini. Kalau kena tadah tangan dan sedas dua rotan, rasanya sudah mesra dah rotan itu dengan kulit tangan. Mulut hanya merekot dan mata terkenyit-kenyit sahaja menahan libasan. Alahai kan.. huhuhu


Sepekara lagi, maza memang minat bab Tawarikh yang satu ini. Mata pelajaran sejarah adalah mata pelajaran kegemaran maza walaupun berpinar mata hendak mengingatkan nama, tahun dan kronologi cerita.

Dalam minat-minat itu, pernah jugalah maza hampir-hampir dapat markah merah... alahai kan, dengki sungguh cikgu itu.

Cikgu Saharuddin ialah cikgu sejarah maza masa sekolah rendah. Cikgu Saharuddin cukup sporting. Pernah beliau menyarankan kepada kami dengan berkata "siapa mau belajar, duduk diam dan dengar. Yang tak mau, ya sudah. Duduk kat belakang dan buat kerja masing-masing!"

Apa lagi, budak-budak kampung yang mudah bosan dengan pelajaran pun mengambil kesempatan.

Cikgu Saharuddin memang penyabar orangnya. Beliau terus mengajar dengan tabah sambil berdiri di depan papan hitam dan membaca buku tawarikh itu. Walhal kelas sudah huru-hara. Budak-budak kampung yang sedia bosan dengan pelajaran tersebut terus bermain, tidur dan terpekik-pekik di belakang.

Kadang-kadang yang duduk kat depan mata Cikgu Saharuddin pun ada juga yang tertidur.


Bedak yang satu ini selalu maza tengok mak tepekkan kat badannya. Mak Teh yang tinggal di belakang rumah maza tu pun selalu sahaja menggunakan bedak ini.

Sekali tu maza dan sepupu (anak-anak Mak Teh) pernah dijinjing telinga. Telinga kami kena piat gara-gara kami bermandikan bedak sejuk itu. Habis satu rumah putih melepak. ahaks..

Di sekolah, van yang satu ini selalu kami nantikan. Lori milo yang berwarna hijau akan mengedarkan air milo percuma kepada kami di bawah 'Skim Bantuan Susu dan Makanan Pelajar Miskin'.

Satu lagi maza tidak boleh lupa ialah bantuan air susu kotak. Dulu-dulu air susu kotak payah hendak dapat. Kalau ada pun harganya mahal, 0.60 sen sekotak!

Setiap bulan akan diadakan kutipan duit di dalam kelas oleh cikgu kelas untuk membeli air susu kotak. Harga sekotak bersubsidi itu ialah 0.30 sen sahaja.

Mereka yang di bawah skim bantuan makanan dan susu akan diberikan kupon. Jadinya mereka akan terus sahaja mendapatkan bantuan air kotak tersebut secara percuma. Jika mahu lebih kena beli pada harga subsidi 0.30 sen sekotak.

Pernah juga kawan-kawan maza buat perniagaan. Susu kotak yang dapat percuma itu dijualnya kembali kepada rakan-rakan yang tak memperolehi kupon tersebut. Harganya sedikit murah berbanding harga yang dikutip oleh cikgu kelas, 0.20 sen sekotak. Ahaks, kecik-kecik sudah pandai cari duit tepi, kan?!

Masa tu maza pernah mendengar khabar angin. Katanya minum susu kotak itu bukannya baik sangat. Itu semua kelentong semata-mata untuk mengelabui duit rakyat. Pernah katanya di dalam susu kotak itu terdapat ulat susu. Menguit-nguit lagi.

Dan ada juga murid keracunan susu tersebut. Muntah dan cirit birit. Ini kerana susu yang dibekalkan sudah basi atau sudah rosak.

Entahlah, betul atau tidak berita itu maza tak pasti. Tapi maza pernah dengar emak dan kawan-kawannya mengeluh tiap-tiap bulan. Terutamanya bila mana anak-anak mereka mahu minum susu itu dan mereka terpaksa membelinya.

Pada satu hari pernah maza terdengar seorang ayah kawan maza berkata padanya ketika menongkatkan motosikalnya di pintu pagar sekolah sebelum masuk kelas, "Susu, susu, susu! Tiap-tiap bulan nak susu kotak. Kau dan cikgu ingat aku ni cop duit?!"



blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails